Hahn Consulting - a honlap menedzser

It's... Blog

A humorvilág színe java, elsősorban az angol sorozatokra koncentrálva, de bemutatva más humoros produkciókat, filmeket, sorozatokat is. A blog célja a nagy nevettetők bemutatása, de esetenként a nevettetés is;-)

Friss topikok

Nagyon off bejegyzés: Diplomatavadász 1x01-02

2010.08.19. 22:39 | DHOPW42 | 7 komment

Címkék: sorozat magyar off

(A bejegyzésnek majdnem, hogy semmi köze a blog alapkoncepciójához, de én úgy érzem, mégis muszáj írnom róla, mert ha picit általánosabban nézzük, akkor eddig is volt szó magyar sorozatokról. Akinek esetleg ellenérzései vannak ezzel kapcsolatban, az most ne olvassa tovább a cikket:-))

!!!SPOILER-VESZÉLY!!!

Már egy jó ideje sorozatjunkie-nak tartom magam. Kezdődött a Lost nézésével, aztán folytatódott a 24, a Doktor House, a Battlestar Galactica és a Fringe iránti rajongásommal, meg aztán természetesen gyerekkorom óta nézek angol sorozatokat. Éppen emiatt szoktam szomorúan nézni, hogy a mai magyar sorozatgyártás gyakorlatilag kimerül a Barátok Köztben és a Jóban-Rosszbanban (szép duplarag). Sőt, klasszikus értelemben véve nem is léteznek ma magyar sorozatok. Az itthoni emberek mindig is műsorokról, nem pedig sorozatokról beszélnek, ha egy-egy produkció szóba kerül. Szinte nem is ismerjük az "évad" fogalmát, még akkor sem, amikor a magyar - úgymond - "sorozatoknál" is van nyári szünet! Erre a problémára egyébként nagyon szívesen kitérek; a magyar emberek egyszerűen sorozat-analfabéták. És nem a 65 éves nagymamámat hibáztatom, hanem a médiát, a tévéműsorok és tévéújságok szerkesztőit, akik még ma is olyan brutálisan szörnyű szavakat használnak évad helyett, mint "évfolyam", neadj isten "évjárat". A Barátok köztnél is vannak évadok olyan értelmben, hogy nyáron nem adnak új részeket, csak szeptembertől, mégis a 6000. részről beszélünk, nem pedig a 12. évad 30. epizódjáról. Ezek mind-mind arról tanúskodnak, hogy a magyar sorozatgyártás és sorozatfelfogás nagyon-nagyon gyerekcipőben jár. De azt is mondhatnám, hogy még meg sem tanult járni.

De valahogy az elmúlt 1-2 évben szerintem elkezdett kinyílni az emberek csipája itthon is. A Beugró pl. próbálja alkalmazni az "évad" kifejezést, a Jóban-Rosszban tele van pakolva mindenféle akcióval, és egyre újabb és újabb sorozattervekről lehet hallani. Ott volt például az az Géniusz c. minisorozat, amit ugyan lófasz se nézett, de tény, hogy egy új felfogásról árulkodott! És ma, egészen pontosan 21:00-kor debütált a Duna TV-n az első, igazi sorozatnak szánt magyar sorozat, a Diplomatavadász. (szerk.: utólag belegondolva mondjuk rohadtul nem ez az első; ugyanis amikor írtam a bejegyzést, teljesen megfeledkeztem a Tűzvonalbanról, ami már jó ideje megy)

Nos, már elöljáróban is nagyon sok aggodalmat kelthetett ez a projekt. Nem elég, hogy az az N. Forgács Péter sertepertél a sorozat háza körül, aki az Álom.net-et rendezte, még az internetre promóciós céllal kiadott sorozat-szinposzisok is hemzsegtek a fejfájást okozó mondatoktól. Az alapsztori azzal kecsegtetett, hogy 3 érett, nagyravágyó nő életét fogjuk figyelemmel követni, akik diplomatákra vadásznak (lásd a címet), hogy ezzel érjenek el sikereket. Rettentő életszerű, mi? Mármint a Duna TV törzsközönségének nagy része együtt tud majd érezni a szereplőkkel, igaz? Na persze ezek csak kezdeti félelmek voltak, ma végre megtudhattuk, miről is van pontosan szó!

A szinopszisok nem hazudtak, tényleg adott 3 felnőtt, de azért még a fiatalabb kategóriába tartozó gazdagabb hölgyemény: Rebeka, Nóra és Eszter. Láthatjuk, hogy jó barátnők, sokat lógnak együtt. Fontos, hogy jól öltözködnek, csinosan és fitten jelennek meg, akárhol vannak. Az első rész (pilot?) úgy nyit, hogy szinte rögtön le vannak osztva a szerepek. Rebeka az ágyról ágyra járó jócsaj, Nóra vagy Eszter (sajnos már nem emlékszem) a karrierjét élénken építő komoly nő, és Eszter vagy Nóra az elvált nő archetípusa. Ez eddig oké, gondolom úgy kellett egy Szex és New York-féle sorozat a magyar televíziózásnak, mint egy falat kenyér. Alapvetően azt kell, hogy mondjam, hogy a sorozat jól néz ki, és ezzel most a fényképezésre gondolok! Az eddigi szinte összes magyar sorozat igénytelen módon volt felvéve, ami élvezhetetlenné és hiteltelenné tette bármelyik törekvést, ez viszont teljesen korrektül néz ki. Törekednek a filmes megjelenítésre, amit nagyon díjazok! Szokták mondani, hogy ami egyszer baki, az többször eljátszva már koncepció. Ezt arra mondom, hogy észrevételem szerint valami probléma lehetett a kamera fókuszával, mert ide-oda ugrált a szereplőkről más szereplőkre, vagy az adott díszletben található tárgyakra. Először azt hittem, egyszeri hibáról van szó, de nyilvánvalóan ez szándékos elgondolás szüleménye. Ettől eltekintve tényleg teljesen korrekt, ahogy kinéz az egész.

A váz, a külső tehát már megvan, és már csak ezt kéne feltölteni tartalommal. Hát, az nem jött össze valami jól. Nem azt mondom, hogy szörnyű, csak azt, hogy uncsi, izgalommentes, erőltetett, és néhol még értelmetlen is. Azt írták a hivatalos kiadványban a készítők, hogy "már az 1. részben elkezdődik a diplomatavadászat". Hát, ez egy óriási nagy hazugság, vagy a készítők továbbra sincsenek tisztában az "epizód" fogalmával. Ugye dupla-epizóddal jelentkezett a Duna TV, az első rész szépen be volt keretezve főcímmel és stáblistával, mint ahogy a 2. rész is, tehát biztosan két különálló részről beszélünk. Ez persze csak részlet kérdés, de szóval ahogy a sorozat címe is mutatja, itt most arról van szó, hogy ezek a nők rájönnek arra, hogy a diplomata férfiak kezében óriási hatalom van. Bárhova eljuthatnak, bármit megtehetnek, sok pénzük van, stb. És emiatt ők úgy döntenek, hogy ilyen férfiakat próbálnak meg felcsípni. Ez még majdnem, hogy okés lenne, de valami eszement bénán van felvezetve, ahogyan az egyik szereplő rájön minderre. Konkrétan ül egy taxiban, aminek egy diplomata-rendszámmal ellátott autó állja útját. A nőci nézi, hogy mi a szar van, miért nem mennek tovább, erre a taxis valami elképesztő erőltetett színészkedéssel előadja, hogy: "Ez egy diplomata. Ezeknek bármit szabad.". Erre a nő hátul az ülésen: "Ahammm, szóval ezeknek mindent szabad... hmmm!". És ennyi volt a felismerés. Rohadt nagy felvezetés, mi? Mindez lefolyik 1 perc alatt, és előtte egy kurva mukkanás nem mutatott arra, hogy ide tart a cselekmény. Sőt, mindez a 2. epizódban történik, így az 1. rész konkrétan nem is szól semmiről! Aztán a csajszi kiugrik a taxiból, odarohan a diplomatához az autójában, és jól megmondja neki, hogy álljon arrébb. A következő snittben már randiznak, majd szexelnek is.

Ilyen nagyon mély megalapozással válik igazán hiteltelenné az amúgy is hiteltelen történet. De komolyan, ezt nem lehetett volna valahogy messzebbről elindítani? A magyar film- és sorozatkészítők egyszerűen nem törekednek a hitelességre? Pedig szerintem a modern sorozatoknál ez egy iszonyú fontos elvárás. Az első epizódban végig nem is történik semmi, amiről a sorozat címe szól, aztán a 2. rész ikszedik percében HOPP, hirtelen megindokolják az egész sorozat létjogosultságát mintegy 57 másodpercnyi történésben. Szuper, mondhatom.

Ja igen, az 1. rész. Szerintem minden sorozat minden évadában vannak nagyon fontos részek. Olyan részek, amiről már előre tudjuk, hogy jónak kell lennie. Ilyen epizódok az évadok (avagy a sorozat) 1. és utolsó részei. Ez szerintem teljesen érthető, hisz az adott évad 1. része arra szolgál, hogy totál beszippantsa a nézőt, az utolsó rész pedig arra, hogy meggyőzze a nézőt arról, hogy a következő évad elé is leüljön és megnézze azt. Itt erről szó sincs, a Diplomatavadász 1. része teljesen jellegtelen, üres és unalmas, semmi másról nem szól, mint a szereplők bemutatásáról, és arról, hogy mi az, amit majd a jövőben a szereplőktől el lehet várni. Mint mondtam, az 1. részben még csak az alapszituációt sem vázolják fel, csak a karaktereket. Ráadásul úgy ér véget a rész, hogy észre sem veszed, egyszer csak megy a stáblista. Semmi végkifejlet, semmi izgalomfokozás, csak szimplán vége a résznek. Ez ugyanígy igaz a 2. epizódra is, és feltételezem az elkövetkező epizódokra is igaz lesz.

A színészek hozzák a szokásos magyar formát. A főszereplők elfogadhatóak (magyar szinten), néha teljesen hitelesek, néha meg borzalmasan színháziak. De hát ez van, a magyar filmszínészet eléggé a mélypontját éli (már egy jó ideje). Mondjuk megértem, hogy egy 10 millió lakosságú országból nagyon nehéz ennyi jó filmszínészt összehozni, de remélem, ez nem egy permanens állapot. Remélem, a közeljövőben lesznek baromi hiteles, baromi jó filmszínészeink. Biztos vagyok benne, hogy ma is vannak, de túl kevesen. Ezen mindenképp változtatni kell. Ami még említendő, hogy a Diplomatavadász is hozza a szokásos statiszta-betegséget, azaz hogy a nagyon minimális statiszta-szerepekre szerződtetett színészek ("színészek") cseszett bénán adják elő mondandójukat, lásd a 2. részből már említett taxis jelenet. De ezt is ki lehet nőni idővel, legalábbis remélem.

Összességében azt kell, hogy mondjam, hogy a Diplomatavadász még véletlenül sem fogja megváltani a világot, de azért láttunk már ennél szörnyűbbet is filmfronton. A humora eléggé halott, a helyzetkomikumra épülő jelenetek egyszerűen nem működnek (lásd a 2. részből azt a jelenetet, amikor a francia diplomatákkal ebédel az egyik főszereplő egy étteremben), a sztori nem túl hiteles, a zenéje a magyar fronton már megszokott kevésbé értékelhető zagyvaság, de azért filmtechnikailag jó. A hivatalos kiadványban azt írták, hogy ez "minőségi szórakozást" fog nyújtani a nézőknek, hát ezt azonnal meg kell cáfolnom. Nem borzalmas, nem felháborító, csak simán nem túl jó. Kíváncsi leszek a többi részre, na meg a szintén nemsokára premierelő KarádySokk (korábbi címén Gézengúzok) c., főként kamasz fiatalokra fókuszáló sorozatra! Arról is írok majd mindenképp, mert nagyon érdekel nemcsak a magyar humor, hanem az összes magyar sorozat sorsa. Remélem, titeket is, vagy ha még nem, akkor érdekeljen. Változtatnunk kell azon, ami még rosszul működik:-)

 

Honlapja nem termel bevételt?

Hahn Consulting - A honlap menedzser

A bejegyzés trackback címe:

https://ittts.blog.hu/api/trackback/id/tr112234057

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jip 2010.08.19. 23:47:14

Szia,

Azt szeretném megkérdezni Tőled, hogy Te hogyan változtatnál a jelenlegi helyzeten? Azon a helyzeten, amit leírtál.

DHOPW42 2010.08.20. 00:17:10

Hát nézd, elég, ha megnézel egy-két igazán jó külföldi sorozatot, filmet, és máris lesz néhány irányvonal.

Ez nyilván attól is függ, hogy milyen típusú filmet vagy sorozatot akarsz csinálni. Az egyik legfontosabb mindenképpen a színészek kérdése. Nagyon fontos, hogy a színészek igazán jó, hiteles alakításokat nyújtsanak, ne pedig a színházi színészkedést hozzák.

Nagyon fontosak a párbeszédek, a dramaturgia. Itt ismét csak a hitelességet hangsúlyozom. Ha egy olyan sorozatot csinálsz, ami mondjuk iskolás diákokról szól, legyenek benne káromkodások, hiteles, létező szófordulatok, satöbbi.

Ez illik az egész sztorira is. Gondolj a Barátok Köztre: az egész egy műanyag szar, nincs benne EGYETLEN olyan momentum sem, aminek köze lenne a való élethez. Szerintem manapság ez a legeslegfontosabb a sorozatoknál: akármilyen elvetemült dologról szól, akármennyire sci-fi, fantasy, dráma, vígjáték, egy dolog van, ami ugyanúgy létfontosságú: az, hogy REÁLIS és HITELES legyen. Csak ennyit kell elérni, és máris minden ezerszer jobb lenne.

Hiteles párbeszédek, hiteles emberi reakciók, hiteles karakterek, jó színészek és jó rendezés/fényképezés. Kábé ez lenne egy jó sorozat alapvető receptje. Legalábbis nálam.

jip 2010.08.21. 08:37:45

köszi:))))) teljesen igazad van, de ez még mindig csak a helyzetet festi le, nem a megoldást:)))))

DHOPW42 2010.08.21. 14:21:04

De, ez a megoldás:-D Keresni kell olyan embereket, akik képesek hiteles párbeszédeket és hiteles sztorikat írni, meg olyan embereket, akik képesek hitelesen színészkedni.

jip 2010.08.21. 17:37:21

sok mindent tudnék írni válaszként, de azt csakis az a lényeg, ami a szívemből és nem az elmémből jön. szóval, szerintem ha egy színész színészkedék az rég rossz, nem hiteles színész kell, hanem átlényegülő színész. Ha voltál már filmforgatáson esetleg dolgoztál forgatáson , akkor tudod, hogy ez az egyik legfontosabb dolog. a rendező feladata a színészek kiválasztása. Magyarország még nem tart itt, de majd fog. hiteles sztorik: vannak itthon jó forgatókönyvírok, de Ők szeretik megrendezni azt, amit írnak, nem adják ki a kezükből, tehát rendezők is egyben. nagyon jó volt olvasni amit írtál, de fontosabb az, hogy mindaz amit leírtál megvalósuljon. szia, minden jót

DHOPW42 2010.08.21. 20:16:23

Szia, és köszönöm a kommentet:-)

Hahn Csaba · http://www.honlaphozam.hu 2010.08.25. 13:46:19

A múltkor a Holmes Places-ben nem tudtam használni a jakuzzit, mert a lányokkal éppen ezt a jelenetet forgatták. :-)
süti beállítások módosítása